Pendidikan merupakan aspek yang paling penting dalam kehidupan manusia. Melalui pendidikan, seseorang akan dapat mengubah corak pemikiran, corak kehidupan, kerjaya dan ketakwaan kepada Allah SWT yang Maha Pemberi Ilmu. Melalui ilmu juga, manusia akan terhindar dari kejahilan dan kebodohan serta memahami konsep dan peranannya sebagai manusia yang diciptakan oleh Allah SWT. Allah SWT telah berfirman dalam Surah al-Fathir ayat 28,
“Dan demikian
pula di antara manusia, makhluk bergerak yang bernyawa, dan haiwan-haiwan
ternakan yang bermacam-macam warna dan jenisnya. Di antara hamba-hamba Allah
yang takut kepada-Nya hanyalah para ulama. Sungguh, Allah Maha Perkasa, Maha
Pengampun.”
Maksud ulama dalam ayat di atas adalah mereka yang mengetahui dan memahami
kebesaran Allah dan kekuasaan-Nya. Dengan ilmu, seseorang itu akan lebih
memahami hakikat penciptaannya dan dapat melihat kuasa dan kebesaran Allah
sebagai zat yang Maha Pencipta sehingga berasa takut untuk melanggar perintah-Nya.
Islam juga telah mengangkat darjat orang berilmu sehingga dibezakan
antara orang berilmu dengan yang tidak berilmu sebagaimana disebut dalam Surah al-Mujadalah
ayat 58, Allah SWT. berfirman,
“Wahai orang
yang beriman! Apabila dikatakan kepadamu, “Berilah kelapangan di dalam
majlis-majlis,” maka lapangkanlah, nescaya Allah akan memberi kelapangan
untukmu. Dan apabila dikatakan, “Berdirilah kamu,” maka berdirilah, nescaya
Allah akan mengangkat (darjat) orang yang beriman di antara kamu dan orang yang
diberi ilmu beberapa darjat. Dan Allah Maha Mengetahui terhadap apa yang kamu
kerjakan.”
Ayat tersebut merupakan janji Allah SWT terhadap orang yang berilmu
untuk meninggikan darjat orang yang beriman dan orang yang berilmu. Darjat
orang yang berilmu akan terangkat, sama ada di hadapan Allah SWT mahupun di mata
manusia. Malah dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim
menyebut, dari Mu’awiyah, Rasulullah SAW. bersabda :
“Barang siapa
yang Allah kehendaki mendapatkan semua kebaikan, nescaya Allah akan memahamkan
dia tentang ilmu agama.”
Kesemua dalil yang dikemukakan ini
berkaitan dengan ilmu agama. Lantaran itu, ilmu agama merupakan ilmu yang utama
yang perlu didahulukan berbanding ilmu-ilmu yang lain. Namun, adakah kita
sebagai umat Islam hanya perlu menekankan ilmu agama dan mengkesampingkan
ilmu-ilmu duniawi?
Ilmu agama adalah ilmu yang
membolehkan kita memperolehi kehidupan yang baik di akhirat kelak. Ia merupakan
ilmu yang menjadi bekalan untuk dibawa ke akhirat sebagaimana hadis yang
diriwayatkan oleh Muslim, Dari Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda,
“Jika
seseorang meninggal dunia maka terputuslah segala amalnya, kecuali tiga hal.
Sedekah jariyah, ilmu yang bermanfaat dan do’a anak yang soleh atau
solehah.” (HR. Muslim)
Namun, bagi kehidupan di dunia,
ilmu keduniaan juga perlu dipelajari agar manusia mampu menyelesaikan
permasalahan dunia seperti perkara berkaitan dengan pentadbiran, sumber
manusia, geografi, ilmu sains, matematik, ilmu bahasa, kejuruteraan, ilmu
perekaan, binaan, perubatan, astronomi, ilmu pendidikan dan sebagainya. Lalu,
bagaimana ada yang berpendapat ilmu dunia itu tidak penting untuk anak-anak
mereka sehingga meninggalkan terus ilmu dunia? Apakah mempelajari ilmu-ilmu tersebut menjadi
tidak berpahala atau perbuatan sia-sia?
Islam melihat ilmu dunia sebagai
fardhu kifayah yang perlu dipelajari bagi kemudahan manusia meneruskan
kehidupan di dunia ini. Hal ini kerana ilmu itu adalah ilmu yang amat
diperlukan oleh manusia. Jika tiada yang mempelajari ilmu perubatan, bagaimana
manusia mahu menjaga kesihatan dan mengatasi masalah kesihatan mereka? Jika
tiada ilmu perniagaan, bagaimana manusia mahu melebarkan perniagaan di muka
bumi ini dengan jayanya bagi membekalkan barang-barang keperluan manusia? Jika
tiada ilmu kejuruteraan, bagaimana manusia mahu membina bangunan-bangunan untuk
berteduh dan jalan-jalan yang selesa? Siapa yang tidak kenal Ibnu Sina, seorang
ulama tersohor hingga kini, tetapi pada masa yang sama memiliki ilmu perubatan
yang tinggi sehingga ilmu perubatannya turut dijadikan rujukan di dunia Barat.
Oleh itu, bagi ibu bapa yang
memilih untuk anaknya bersekolah yang hanya memfokus dari aspek keagamaan
bukanlah suatu kesalahan andainya tidak menolak ilmu dunia kepada anak-anak
mereka. Sebagaimana
firman Allah SWT dalam Surah al-Qasas ayat 77,
Dan carilah apa yang telah dianugerahkan Allah
kepadamu (kebahagiaan) di negeri akhirat, dan janganlah kamu melupakan bahagianmu
dari (kenikmatan) duniawi dan berbuat baiklah (kepada orang lain) sebagaimana
Allah telah berbuat baik kepadamu, dan janganlah kamu berbuat kerosakan di
(muka) bumi. Sesungguhnya Allah tidak akan menyukai orang yang berbuat kerosakan.
Ayat tersebut amat jelas menerangkan
bahawa keperluan umat Muslim menumpukan kebahagiaan di akhirat, walaupun begitu
kita juga tidak boleh melupakan atau mengabaikan begitu saja kebahagiaan di
dunia. Hal ini kerana dengan ilmu dunia, manusia akan mampu mengurus dunia
dengan lebih baik dan mampu mencari jalan terhadap kerosakan yang berlaku di
muka bumi ini hasil tangan manusia sendiri.
Kesimpulannya, ilmu akhirat dan ilmu
dunia kedua-duanya sama penting dan saling diperlukan dalam meneruskan
kehidupan di dunia dan di akhirat. Diperlukan di dunia kerana di situ kita
mampu meneruskan kelangsungan hidup agar keselesaan dan kebahagiaan kehidupan
di dunia memudahkan manusia mengumpul bekalan untuk kehidupan abadi di akhirat
kelak.
No comments:
Post a Comment